Stormossens slogan ”För att det är viktigt” berättar om företagets värderingar och styrkor – den uppmuntrar invånarna till en ansvarsfull livsstil och aktiv sortering. Stormossen utvecklar sina tjänster och sin verksamhet och producerar fungerande miljöservice som är lätt att använda. Stormossen gör allas vår framtid renare. Stormossens kommunikation är i stora drag uppdelad i grundläggande information om bl.a. sortering och tjänster samt strategiska kommunikationskampanjer för att uppnå uppställda strategiska mål.
Stormossens målsättning är att uppnå koldioxidneutralitet senast år 2030 och främja en cirkulär ekonomi. År 2035 skall vi återvinna minst 65 procent av det kommunala avfallet som material. Kommunikation och god service är centrala redskap för att uppnå målet. Kommunikationens mål är att öka materialåtervinningen och inflödet av tillräcklig mängd välsorterat bioavfall till biogasanläggningen. Av det producerar vi biogas som uppgraderas till fordonsbränsle, och rötrest som förädlas till kompostjord. Vi har skapat egna varumärken för fordonsgasen och kompostjorden. Vi har utvecklat och öppnat landets första företagsdrivna återbruksgalleria Minimossen, som är en lokal aktör för cirkulär ekonomi genom att sälja noggrant utvalda och återbrukade föremål.
Kommunikationen år 2024 har präglats av förändringar i avfallshanteringen föranledda av den nya avfallslagen och avfallsbestämmelserna. De största och flesta förändringarna skedde år 2023 och inför dem har planering, förberedelser och åtgärder gjorts för en god kommunikation mot invånarna.
Vartannat år undersöker vi kundernas åsikter om Stormossens verksamhet och om avfallshanteringen generellt, för att förbättra kundservicen. Hösten 2024 gjordes en kundundersökning och undersökningens resultat används för planering av följande års kommunikationsåtgärder som syftar till att motivera invånarna till en ännu bättre sortering.
Rådgivning
Under året 2024 genomfördes sorteringsrådgivning och miljöfostran på ett omfattande och mångsidigt sätt, bland annat vid bostadsbolagens evenemang. Rådgivningstillfällenas antal under året var 69 st och sammanlagt 1 130 personer deltog. På avfallscentralen tog vi emot 913 besökare och på Minimossen 169. Ett av årets största evenemang var öppet hus på Stormossen på hösten (ca 300 besökare) och Rollot-lägret (ca 900 unga simmare). Under året deltog vi också som samarbetspartner i flera evenemang arrangerade av VOAS. De årliga rådgivningskampanjerna Kierrätyssankarit och Be Sustainable engagerade sammanlagt 202 skolelever. Totalt nådde vi 4 363 personer genom vår rådgivning.
Information
Efter de stora förändringar i avfallshanteringen år 2023 inleddes år 2024 även med kommunikationsåtgärder på samma tema. I tätt samarbete med Stormossens kundtjänst och fakturering kommunicerades förändringsprocessen via olika kanaler.
emsidan är fortsättningsvis Stormossens huvudsakliga kommunikationskanal, som månatligen besöks av omkring 8 000 personer. Mobilapplikationen nyhetsfunktion är ett allt viktigare kommunikationsverktyg. Allt fler laddar ner mobilapplikationen då även portarna till självbetjäningsstationerna öppnas med kundkortet, som många använder via appen i sin smarttelefon.
År 2024 utdelades en årskalender till alla hushåll på verksamhetsområdet. Kalendern innehöll en utmaning för varje månad, som på olika sätt sporrade till aktivare miljögärningar. Efter avklarade utmaningar kunde man delta i en utlottning av en elcykel. Omkring 300 personer skickade in blanketter med avklarade utmaningar och en vinnare drogs bland dessa.
Stormossens kundtidning utgavs på våren inför insamlingskampanjen Ekobilen. I sociala medier har fokus legat på videoproduktion för att höja materialåtervinningsgraden.
Publikationer
| Kundtidning | Postades till alla hushåll i ägarkommunerna (ca. 63 000 st.) |
| Kundtidning | Postades till fritidsboende med fast bostad utanför verksamhetsområdet (ca. 2 000 st.) |
| Sorteringsguide 3-språkig | Delas ut på evenemang oa |
| Årskalender 2025 | Postades till alla hushåll i ägarkommunerna (ca. 63 000 st.) |
Sociala medier
| Hemsidan | 117 406 besökare |
| Facebook: Stormossen | 3 454 gillare |
| Facebook: Minimossen | 3 452 gillare |
| Instagram: Stormossen | 1 263 följare |
| Instagram: Minimossen | 3 139 följare |
| Mobilapplikationen | 20 765 nerladdningar totalt |